tudatos-kavezas--egeszseg-kavegep-berles-02

Sokan és sokszor beszéltek már arról, hogy a rendszeres kávéfogyasztás jótékony hatással lehet egészségünkre: csökkentheti a májcirrózis, a 2-es típusú cukorbetegség, a demencia kockázatát, de magas antioxidáns tartalma miatt bizonyos rákos megbetegedések kockázatát is, és napi 2-3 csésze kávéelfogyasztása meghosszabbíthatja életünket. Ám egészségünk szempontjából nem mindegy, hogy mivel édesítjük a mindennapi kávénkat.

Cukor kontra szintetikus édesítőszerek

A legegészségesebb módja a kávé elfogyasztásának kétségkívül az, ha feketén isszuk, ám sokan idegenkedünk a kávé kesernyés, földies ízétől, ezért hajlamosak vagyunk akár több kávéskanál cukorral is édesíteni. Nem árt azonban tisztában lennünk azzal, hogy a cukor és a különféle édesítőszerek milyen hatással vannak szervezetünkre.

A cukor, mértékkel fogyasztva, nem jelent különösebb rizikófaktort egy egészséges ember számára. Ám ha a kávénkat nagyon édesen szeretjük, és hajlamosak vagyunk 2-3 kávéskanál cukorral feldobni, az nem csupán a fölösleges kalóriák miatt nem a legjobb választás (egy kávéskanál cukor nagyjából 5o kcal-t tartalmaz), de ez a cukor-sokk nem tesz feltétlenül jót a szervezetünknek sem. Az egyszerre nagy mennyiségben elfogyasztott finomított cukor hírtelen megemeli a vércukorszintet, és az inzulintermelést, ezért ha rendszeresen fogyasztunk nagyon cukros dolgokat, ezzel drasztikusan növeljük a cukorbetegség, a szív- és érrendszeri betegségek és egyéb krónikus betegségek kockázatát.

A cukrot helyettesítő mesterséges édesítőszerek a fogyókúrázók és diétázók számára jó választásnak tűnhetnek, mivel kalóriamentesek. Ha mértékkel fogyasztjuk őketugyan segíthetnek egy egészséges testsúly megtartásában, és így csökkentik a túlsúly okozta szívbetegségek és cukorbetegségek kockázatát, de káros hatásaikkal is számolnunk kell.

tudatos-kavezas--egeszseg-kavegep-berles-01

Hogyan hatnak a mesterséges édesítőszerek a testünkre és az agyunkra?

Akik mesterséges édesítőkkel isszák a kávéjukat, hajlamosabbak az így megspórolt kalóriát más módokon kompenzálni. Ez általában azért történik, mert szeretjük becsapni önmagunkat, és ártalmatlanul azt gondolni, hogy ha kispóroltuk a cukrot a kávéból, akkor nyugodtan megehetünk utána egy sütit, holott ez sokkal több kalóriát tartalmaz.

Előfordulhat, hogy a mesterséges édesítőszerek megváltoztatják az ízérzékelésünket.A szintetikus édesítőszerek a cukornál sokkal édesebbek. A szacharin édesítőereje kb. 350-szerese a cukorénak, és más édesítőszerekkel keverve (például Na-ciklamáttal) felerősítik egymás édesítő hatását. Már egy kis mennyiség is elég az édesítőszerből, hogy intenzíven stimulálja az ízlelőbimbóinkat, és ha ízlelésünket gyakran tesszük ki ilyen intenzív hatásnak, hosszú távon kevésbé leszünk érzékenyek az összetettebb ízekre. A nem annyira édes ízű ételek, mint például a gyümölcsök és a zöldségek, már kevésbé, vagy egyáltalán nem ízlenek majd, és hajlamosabbak leszünk az édes ételeket preferálni.

A fentieknél súlyosabb problémát jelenthet, hogy a szintetikus édesítőszerek hosszú távon súlyos egészségügyi kockázatot jelenthetnek. A leggyakrabban használt édesítőszereket ciklamát és szacharin alapúak.

A szacharin a patkányoknál bizonyítottan függőséget okoz. Aciklamátot (E952) a szervezetünk egy számunkra mérgező ciklohexilaminnevű anyaggáalakítja át, rákkeltős hatását már 1969-ben kimutatták. Az Egyesült Államokban a mai napig tiltólistán szerepel, az EU-ban viszont engedélyezett.

Szintén gyakori azaszpartám(E955)használata, ami a szervezetünkben formaldehiddé alakul. Ez a legkárosabb szintetikus édesítőszer, széleskörű mellékhatásai vannak testünk és mentális egyészségünk szempontjából is. Több országban szerepel tiltólistán.

Aneotám(E961) és az aceszulfám-K(E950)aszpartám-származékok. A neotámegyes tudósok szerint az aszpartám veszélyein túl komolyan károsítja az agyat és a hormonrendszert, valamint növeli a leptinszintet, ami elhízáshoz és cukorbetegséghez vezethet. Az aceszulfám-Ka 3 legerősebben rákkeltő hatású anyag egyikeként tartják számon.

Mégis inkább a cukor?

A szervezetünk elég sok dologhoz képes alkalmazkodni, és idővel azt fogja tőlünk követelni, amihez hozzászoktattuk. Én személy szerint senkinek sem ajánlom, hogy bármilyen szintetikus anyaggal terhelje a szervezetét. Bár a finomított fehér cukor nagy mennyiségben nem a legjobb választás, mértékkel használva összességében még mindig sokkal egészségesebbé teszi a kávénkat, mint bármilyen mesterséges édesítőszer. De persze nem csak ez a két választási lehetőségünk van: a kávénk édesítéséhez szerencsére a természet rengeteg alternatívát kínál. Finomított cukrok helyett használhatunk barna cukrot, mézet, a nádcukor a kávénak isteni karamell aromát ad, de a tej, vagy a tejszín is lágyabbá teszi a kávénk ízét.

Egészségre fel!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.